Vaihtoehtointiaani

Vaihtoehtointiaani

Monday 19 September 2016

Joulu on jo kohta!

Mie olen aina ollu henkeen ja vereen jouluihminen. Pienenä aloin jo elokuussa tuijottelemaan edellisen vuoden jouluohjelmat videolta, kunnes ne kuluivat puhki ja tein äiten hulluksi soittamalla joululevyjä repeatilla lokakuussa. Pipareita piti leipoa viimeistään marraskuussa, ja loppiaisena tihrustin itkua kun kuusi vietiin pois. :D

Joulu on lasten juhla, ja mie olen ite vielä sen verran lapsenmielinen että isällä aina naurattaa kun olen ihan tohkeissani aattona, ja en millään malttaisi odottaa lahjojen aukomista. Tärkeintä on kuitenkin se rauhallinen yhdessäolo, ja rakkaus joka huokuu meidän perheen kesken. Ihanaa, että tänä vuonna mennään Huuhkajan kanssa meille Kittilään jouluksi, jossa on oikeasti hanget korkeat nietokset ja pakkasta. Mukava siemailla punkkua, napostella konvehteja ja katsella telkkaria villasukat jalassa.

Sitten kun meillä on joskus oma koti, niin mulla on hyvin selkeää, millaisen joulun haluan sinne taikoa. Olen kerännyt Pinterestiin inspiraatiokuvia (postaukset kuvat siis Pinterestin uumenista), ja myös nyt ohjeita ihaniin DIY-lahjoihin. Tänä vuonna aion jo tehdä lahjat itse. Vain perheelle ajattelin ostaa lahjat, mutta muita läheisiä on helpompi ja kukkaroystävällisempi muistaa itsetehdyillä lahjoilla.

 Lapset on helppo lahjoa makeisilla, varsinkin jos ne asetellaan näin hauskasti ^^

 Kauniit lasinaluset olisi helppo pätkiä kotona Kittilässä haloista, ja hiotun puun päällä sitten asetella sopivat sapluunat.



Olen halunnut kokeilla itsetehtyjä saippuoita- ja huulirasvoja, ja nehän passaavatkin todella hyvin joululahjoiksi! Kauniisti käärittynä varmasti mieleisiä lahjoja.

Mitä siihen jouluun noin muuten tulee, niin omassa kodissani ei kyllä nähtäisi juurikaan perinteistä punaista ja vihreää kullalla höystettynä. Minun silmääni miellyttävät selkeät kuviot, rustiikkiset pinnat ja yksinkertaiset värit.




 Nämä ovat muuten helppoja tehdä! Muotiksi käy vaikkapa vanha kakkuvuoka.


Jouluruokien suhteen olen melko kaikkiruokainen. Meillä syödään jouluna runsaasti kalaa, mutta rosolli ja keitetyt perunat eivät eksy juhlapöytäämme. Kinkku on oltava (vähintään 13 kiloa jos isältä kysytään) ja suklaata totta kai.

Mikä tekee teidän joulustanne joulun? Mitkä asiat ovat tärkeimpiä, ja mistä perinteestä pidätte kiinni? Itse jos vastaan niin totean lyhyesti, että rakkaat ihmiset kotonani Kittilässä tekevät minun jouluni, ja tärkeintä on tutut asiat kuten 20 vuotta vanha tossukalenterini (jota raahaan joulukuussa pitkin pitäjää riipuen siitä, missä olen...) ja pidän tiukasti kiinni Lumiukosta ja Samu Sirkasta. :D


2 comments:

  1. Täälläkin on toinen jouluintoilija! Ihania nuo kaikki fiiliskuvat ja ideat! Se perus punavihreä jouluteema onkin vähän ällö. Itse olen vähän laiska koristellaan kotia jouluksi, mutta askartelen innoissani kortteja, leivon ja viime vuonna myös keitin kotitekoisesta marjamehusta eräänlaista glögiä. Ja paketointia ei sovi unohtaa! Rakastan lahjojen keksimistä läheisille. Niissä olen sitä mieltä, että laatu korvaa määrän ja siksi niiden ideoiminen alkaakin yleensä jo kesällä :D

    ReplyDelete
    Replies
    1. Kortit mulla jää kyllä tekemättä, mutta glögillä alan fiilistellä jo lokakuussa ;D

      Delete